Zpomalte stárnutí – vznik vrásek i šedivých vlasů. Každodenní konzumace 3 látek vám v tom výrazně pomůže

Udržet si věčné mládí by chtěl snad každý. Možné to ale není. Docílit lze snad jen zpomalení stárnutí, které se projevuje viditelnými vráskami nebo šedivějícími vlasy.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Tlak společnosti je poměrně neúprosný. Moderní je být stále mladý a akční. Obdivujeme se celebritám, které se ke svému mladistvému vzhledu dopracovaly skrze plastické operace. Někomu je mladistvý vzhled dán do vínku. Jiný se o něj musí tvrdě snažit. Zdravotní sestra Cynthia Cobb, DNP se specializuje na zdraví žen, estetiku a kosmetiku. Svým pacientkám doporučuje se zaměřit na zdravou výživu.

Proč člověk stárne

Stárnutí je přirozený proces, který končí smrtí jedince. Během něho dochází k redukci tělesných funkcí, k poklesu funkční kapacity organismu. Snižuje se odolnost vůči fyzické a psychické zátěži i schopnost adaptibility. Protože má na stárnutí vliv i životní styl, který u mnohých lidí je nezdravý, vlive nemocí se snižuje délka dožití. S vyšším věkem je člověk na vznik chorob náchylnější. Délka života je ovlivněna také genetikou.

Jak člověk stárne

Během stárnutí dochází ke zvyšování tělesného tuku a úbytku hmoty kosterního svalstva, degenerují kloubní chrupavky, vzniká artróza nebo osteoporóza. Důsledkem je úbytek svalové hmoty, tzv. stařecká sarkopénie. Ke změnám dochází také v dýchacím a cévním systému.

Zhoršuje se odolnost hrudníku, krev je méně okysličovaná, cévní stěny ztrácejí poddajnost. Stárne i nervový systém. K rychlému ubývání neuronů dochází v důsledku patologických stavů, zhoršuje se paměť i schopnost si vybavovat věci. To všechno má vliv i na motoriku, starší člověk má zpomalené pohyby.

Co užívat, abyste oddálili stárnutí

Oddálit stárnutí lze i vhodnou stravou a životním stylem. Je třeba zůstat aktivní a část volného času věnovat pohybové aktivitě. V jídelníčku by nemělo chybět:

iZdroj fotografie: Pixabay
  • Vláknina: Reguluje trávicí systém, stimuluje pohyb střev, což pomáhá odstraňovat odpadní látky z těla ven. To se zpětně promítne do lepší kvality pokožky, nehtů i vlasů a člověk vypadá svěžeji. Vláknina je obsažena zejména v celozrnném pečivu, zelenině, ovoci.
  • Vitamín B12: Kolabamin je vitamínem ze skupiny B. Je rozpustný ve vodě. Když je ho nedostatek, dochází ke zhoršování paměti, k menší duševní výkonnosti, ke špatné svalové koordinaci. Problém s jeho nízkým množstvím mívají zejména vegani, kteří nekonzumují mléko, mléčné výrobky, vejce a maso, ve kterých je tento vitamín obsažený.
  • Omega-3 mastné kyseliny: Snižují riziko vzniku kardiovaskulárních nemocí a zánětů, které jsou příčinou rychlejšího stárnutí organismu. Jsou také základní živinou pro náš mozek. Najdeme je v rybách, ořechách a lněných semenech.

Jakým způsobem se vy snažíte oddálit přicházející stáří?

Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Jana Fojtíková

Zobrazit další články