Až 4 výhody konzumace tahini: Sníží artritidu, krevní tlak i riziko krevních sraženin

Tahini je velmi oblíbená potravina, která kromě kulinářského využití nabízí také řadu užitečných zdravotních přínosů. Stačí ji přidat do jídelníčku.

i Zdroj fotografie: Gilabrand / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Tahini je lahodná potravina, která si díky své jedinečné chuti získala oblibu téměř v každé kuchyni světa. Jedná se o pastu vyráběnou z pražených a mletých sezamových semínek, díky čemuž disponuje podle SaVanna Shoemaker kromě kulinářského využití také mnoha zdravotními přínosy, jako je například snížení rizika vzniku závažných onemocnění a schopnost ničit bakterie. Kromě toho jí lze velmi snadno přidat do jídelníčku – nejčastěji se přidává do humusu, ovšem použít ji můžete v mnoha pokrmech. 

1) Vitamín F a vitamín B1

Tahini se vyrábí ze sezamových semen, díky čemuž obsahuje vysoké množství vitamínu B1 a vitamínu F. Hlavní funkcí vitamínu B1 je udržovat dobrou funkci nervového systému a stimulovat srdce a svaly, přičemž se jedná o živinu nezbytnou pro rozklad sacharidů, cukrů a škrobů v lidském těle a normalizaci tvorby žaludeční kyseliny. Vitamín F je zase stavebním materiálem buněčné membrány a mezi jeho hlavní účinky patří:

  • snižuje riziko vzniku krevních sraženin
  • reguluje tvorbu cholesterolu v krvi
  • snižuje krevní tlak
  • rozšiřuje cévy
  • zvyšuje účinky hormonu inzulínu 
  • pomáhá lépe spalovat kalorie 
  • má protizánětlivé účinky
  • snižuje artritidu
  • podporuje funkci mozku
  • snižuje stres a úzkost

Je také vhodné poznamenat, že nedostatek těchto vitamínů je často spojován s kožními problémy, větší náchylností k infekcím, artritidou, neplodností a náchylností ke stresu a emočním problémům.

2) Obsahuje řadu antioxidantů 

Tahini obsahuje antioxidanty zvané lignany, které pomáhají předcházet poškození volnými radikály v těle a pomáhají snižovat riziko vzniku nebezpečných onemocnění, jako je například srdeční infarkt nebo mozková mrtvice. Obzvláště vysoký obsah tvoří účinná sloučenina zvaná lignan sezamin, která dokonce pomáhá snižovat riziko vzniku rakoviny a chránit játra před potenciálními problémy. Bohužel je však nutné poznamenat, že k potvrzení těchto účinků je zapotřebí provést další studie a výzkumy. 

Starší muž má infarkt na křesle iZdroj fotografie: Freepik

3) Snižuje riziko vzniku některých onemocnění

Pravidelná konzumace tahini může potenciálně snížit riziko některých onemocnění, jako je například cukrovka 2. typu a srdeční choroby – stejně tak však může snižovat rizikové faktory těchto nemocí, jako je vysoká hladina cholesterolu a triglyceridů v krvi. Za těmito účinky stojí vysoký obsah mononenasycených tuků, které jsou mimo jiné spojovány s řadou dalších užitečných zdravotních přínosů, jako je například snadnější hubnutí a podpora kognitivních funkcí, včetně paměti, koncentrace a duševní pohody. 

4) Antibakteriální účinky

Tahini také díky svému obsahu užitečných antioxidantů disponuje silnými antibakteriálními vlastnostmi – v některých zemích střední Evropy a Blízkého východu je proto často používána jako domácí lék na rány na nohou spojované s diabetem 2. typu. Její konzumace by vás proto mohla ochránit před mnoha nemocemi spojovanými s těmito problémy, jako jsou kožní infekce nebo rozvoj plísně. K potvrzení těchto informací však vědci vyžadují provést další výzkumy. 

Jak často jíte tahini vy?

Zdroj: Healthline
Diskuze Vstoupit do diskuze
68 lidí právě čte
Autor článku

Lukáš Jírovec

Zobrazit další články