Domácí léčba hypertenze: Vejce mohou krevní tlak snížit, týdně je ale potřeba sníst aspoň 4

Pokud trpíte vysokým krevním tlakem, lékař vám pravděpodobně předepíše léky a doporučí vám zhubnout, omezit příjem soli a nově možná i vyšší konzumaci vajec.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Vysoký krevní tlak (hypertenze) se ne nadarmo nazývá tichý zabiják. Často nemá žádné příznaky, ale představuje hlavní riziko srdečních onemocnění a mrtvice. Léky jsou jen jedním ze způsobů, jak ho snížit. Jak připomíná internistka Megan Soliman, MD, existují i další možnosti, jako je cvičení, draslík, hořká čokoláda, česnek a lepší spánek. Je také dobré omezit například cukr, sůl a alkohol. Vědci navíc zjistili, že dobrým způsobem snížení krevního tlaku je konzumace vajec.

Prospěšnost vajec

Vejce jsou poměrně univerzálním produktem, který má většina lidí ráda. Obvykle nezpůsobují alergii a jsou velmi zdravá. Jedno vejce obsahuje 6 gramů bílkovin a všech devět esenciálních aminokyselin, které jsou základními stavebními kameny bílkovin. To je velmi důležité, protože je tělo nedokáže vyrobit samo. Bílek obsahuje asi polovinu bílkovin a jen malou část tuku a cholesterolu. 

Jsou navíc výživově hodnotná, což znamená, že vejce obsahují více živin, vitamínů, minerálů a aminokyselin na jednu kalorii než většina ostatních potravin. Dle výzkumů mohou snížit pravděpodobnost mrtvice, snížit hladinu triglyceridů a zvýšit hladinu dobrého cholesterolu. Mohou je jíst i lidé s různými chronickými onemocněními, a navíc vejce pomáhají s hubnutím. Španělští vědci nedávno dokonce zjistili, že tento produkt má ještě jednu obrovskou výhodu – pomáhá v boji proti hypertenzi.

iZdroj fotografie: Freepik

Španělská studie

Nová španělská studie z roku 2022 odhalila, že vyšší konzumace vajec souvisí se snížením systolického, diastolického a arteriálního tlaku. Vědci pracovali na experimentu, kterého se zúčastnilo 668 dospělých Španělů. Každý ze subjektů splnil velmi jednoduchou podmínku: několikrát týdně jedl slepičí vejce. Polovina španělských účastníků tak snědla 1-3 vejce, druhá polovina 4 až 7 vajec. Žádný z účastníků nejedl více než sedm vajec týdně. Je důležité také zmínit, že ostatní stravovací návyky neměnili.

Ukázalo se, že u těch lidí, kteří jedli nejvíce vajec týdně, došlo také k největšímu snížení krevního tlaku. Navíc měli tito účastníci nižší hladinu cukru v krvi. Studie opět potvrzuje, že existuje přímá souvislost mezi vysokým krevním tlakem a stravou. Vypadá to tedy tak, že pokud budete jíst 5-7 vajec týdně, budete schopni normalizovat svůj krevní tlak.

Není to jen o vejcích

Vejce však nejsou jedinou potravinou, která pomáhá normalizovat krevní tlak. Je vhodné do svého jídelníčku zařadit také rostlinné potraviny bohaté na dusičnany a dusitany. Koncentrace dusičnanů je vyšší, pokud nejsou tepelně ošetřeny. Je tedy lepší jíst zeleninu čerstvou. Tyto sloučeniny se v těle přeměňují na oxid dusnatý a ten zase snižuje tonus hladkého svalstva cév. Pod jeho vlivem se krevní cévy rozšiřují, zlepšuje se celkové zásobování krví a krevní tlak postupně klesá. Mezi tyto potraviny patří:

iZdroj fotografie: Depositphotos
  • červená řepa
  • špenát
  • rebarbora
  • celer – zelený i kořenový
  • hlávkový salát
  • řeřicha
  • rukola
  • fenykl
  • pórek
  • petržel
  • čínské zelí
  • zelí

Další způsoby jak snížit krevní tlak

Je důležité udržovat krevní tlak v normě, protože vysoký krevní tlak může poškodit tepny tím, že snižuje jejich pružnost. To omezuje průtok krve a distribuci kyslíku do srdce a následně vede k srdečním onemocněním. Některé ze způsobů, jak krevní tlak snížit, najdete zde:

  • Zvyšte fyzickou aktivitu: Z metaanalýzy 65 studií vyplývá, že aerobní a odporové cvičení může významně snížit krevní tlak, zejména u mužů.
  • Zhubněte: Pokud máte nadváhu, může vám zhubnutí i o pouhých 5 kg snížit krevní tlak. Navíc minimalizujete riziko dalších možných zdravotních problémů.
  • Omezte cukr: Mnoho studií ukazuje, že omezení cukru a rafinovaných sacharidů vám může pomoci zhubnout a snížit krevní tlak.
  • Jezte více draslíku a méně sodíku: Zvýšení příjmu draslíku a omezení soli může také snížit váš krevní tlak. Mnoho potravin má přirozeně vysoký obsah draslíku, například nízkotučné mléčné výrobky, ryby, banány, meruňky, avokádo, pomeranče, brambory, rajčata nebo špenát.

Kolik vajec týdně jíte vy?

Zdroj: Healthline
Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Klára Sladká

Zobrazit další články