Mluvení ze spaní může poukazovat na vážný problém. Projevy se dají zmírnit, ale nemělo by se podceňovat

Ve většině případů jde o pouhou nepříjemnost. Pokud se u vás ale mluvení ze spánku napoprvé projeví, až když jste starší 25 let, je potřeba zpozornět.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Smysluplné věty, nesrozumitelné mumlání, hlasité výkřiky. Podoba mluvení ze spaní není jednotná: liší se jak formou, tak pravidelností. Když jednou za čas uprostřed noci zamručíte cosi o létajícím koberci, s největší pravděpodobností to ujde pozornosti nejen vám, ale i vaší druhé polovičce. Jak ale píše registrovaná zdravotní sestra Chaunie Brusie, je možné, že fenomén vygraduje ke každonočním obtížím. Kromě toho může být i příznakem.

Proč ze spánku mluvíte zrovna vy?

Možná pocházíte z dlouhé linie mluvílků. Výzkum totiž naznačuje, že taková možnost v rámci genetické dědičnosti existuje. K mluvení ze spaní taky budete náchylnější, pokud patříte do ohrožené skupiny. Tam nepatří jen dospělé ženy; u mužů a dětí se tento fenomén vyskytuje častěji. K nočním monologům také může přispět celá řada faktorů jako například konzumace alkoholu, stresová zátěž anebo nedostatek spánku.

Je mluvení ze spaní nebezpečné?

Je spíše obtěžující — hlavně pro kohokoliv dalšího v místnosti. Stát se ale může i to, že dojde k narušení kvality spánku i u vás. V takovém případě vás ohrožuje denní únava a špatná koncentrace. Pokud ze spánku začnete mluvit až po 25 letech věku, je větší pravděpodobnost, že mluvení jen doprovází jiný problém. Podle studie z roku 2017 se mluvení ze spánku může objevit v kombinaci s různými psychiatrickými poruchami.

Žena, kterou ruší mluvení ze spaní
iZdroj fotografie: Freepik

Lze mluvení ze spaní zabránit?

Ačkoliv přesná příčina zůstává neodhalena, zdá se, že mluvení ze spaní se objevuje ve chvílích mezi bdělostí a spánkem. Nejlepší prevencí tudíž je kvalitní a pravidelný spánkový režim. Jak tento režim sabotujete? Třeba tím, že přes týden se z postele hrabete o několik hodin dříve než o víkendu. Nebo tím, že se do poslední chvíle věnujete obrazovkám, jejichž modré světlo snižuje produkci melatoninu, spánkového hormonu. Mezi další provinění patří:

  • konzumace kofeinu k večeru
  • nedostatek slunce a pohybu
  • těžká jídla před spaním

Jste obětí mluvení ze spaní v tom smyslu, že se problém netýká vás, ale vašeho partnera? Ze spánku může vytrhnout stejně jako chrápání. Než „provinilce“ pošlete dolů na gauč, do jiné místnosti nebo ven do mrazu, zkusit můžete špunty do uší anebo bílý šum. Na poslední zmíněný si můžete pořídit speciální přístroj, ale několik hodin šumu vám přehraje i telefon nebo počítač. Jen obrazovku před spaním držte mimo dohled vašeho mluvílka.

Jaké rady se osvědčily vám?

Zdroj: Healthline
Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Kristýna Suchá

Zobrazit další články