Nedostatek základního vitamínu vede k bolestem kostí, kloubů a svalů. Déčko se přitom dá čerpat z běžných potravin

Doplňujte vitamín D přirozenou formou v rámci zdravého životního stylu a vyhněte se bolestem, které mohou vzniknout při jeho dlouhodobém nedostatku v těle.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Vitamín D, někdy nazývaný hormon D, je společně s dalšími látkami nezbytný pro fungování celého těla. Dle interní lékařky Alany Biggers, M.D. může nedostatek vitamínu D v těle přispívat ke vzniku mnoha onemocnění včetně bolestí kostí, kloubů a svalů.

Vitamín D

Nejdůležitější funkcí vitamínu D je stimulace vstřebávání vápníku a fosforu, a tím udržování mineralizace kostí a fungování nervosvalové činnosti. Je tedy nezbytný i pro pohyb svalů a komunikaci mezi nervy. Nedostatek vitamínu D v těle se většinou projeví až při dlouhodobém deficitu. Jedním z příznaků mohou být bolesti kostí, kloubů a svalů (například v oblasti zad nebo končetin) právě z důvodu ovlivňování mineralizace kostí a nervosvalové činnosti.

Příčiny nedostatku vitamínu D

Nedostatek vitamínu D v těle vzniká hlavně při nízkém vystavování se slunečnímu záření a v zimních měsících také jeho nepřijímáním ze stravy. Důvodem ale může být i zhoršené vstřebávání vitamínu D z potravy, ke kterému dochází při narušení střevní činnosti nebo chronickém onemocnění ovlivňujícím vstřebávání živin (celiakie, střevní záněty, nemoci jater, ledvin atd.).

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nedostatek častěji hrozí osobám s tmavší pletí, žijících v oblastech s nedostatečným slunečním svitem, konzumujících málo potravin bohatých na vitamín D, u starších lidí, osob s nadváhou a celkově nezdravým životním stylem, pracujících uvnitř budov a/nebo užívajících některé léky ovlivňující metabolismus živin.

Bolesti kostí, kloubů a svalů

Bolesti většinou vznikají jako komplex více faktorů a nelze je vysvětlit pouhým nedostatkem vitamínu D. Jestliže ale trpíte nevysvětlitelnými bolestmi a všechny běžné příčiny jsou vyloučeny, dlouhodobý nedostatek vitamínu D v těle může být jednou z možných příčin. Z důvodu špatné mineralizace vzniká onemocnění osteomalacie, při kterém dochází k úbytku kostní hmoty. To se projevuje bolestmi při pohybu, vysokou náchylností ke zlomeninám, zvýšenou kazivostí zubů a celkovou svalovou slabostí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Při velkém deficitu vitamínu D v dětském věku vzniká také demineralizace kostí a následně onemocnění zvané křivice či rachitis. Dítě je vzhledem k měkkým kostem během růstu ohroženo poruchami ve tvaru kostí a úpornými bolestmi. Nedostatek vitamínu D je spojován také s degenerací bederních obratlů u žen po menopauze nebo se svalovými bolestmi. Pro potvrzení nedostatku vitamínu D v těle je vždy nutné důkladné laboratorní vyšetření odebrané krve.

Prevence bolestí kostí, kloubů a svalů

Naprostým základem v prevenci je vyvážená strava a celkově zdravý životní styl. Jen tak lze získat kromě vitamínu D i další živiny potřebné pro zdravé kosti, klouby a svaly. Jsou to například omega-3 mastné kyseliny, vitamín K2, vápník, hořčík a probiotika. Vitamínové doplňky by měly být užívány jen v opodstatněných případech, kdy není možné ze slunce a stravy získat dostatek výše zmíněných živin. Před jejich užíváním byste se měli poradit s lékařem, zda je nutné je užívat a v jakém dávkování.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zásadním zdrojem vitamínu D je ultrafialové sluneční záření, díky kterému se tvoří přímo v kůži. Pro jeho dostatečné vytváření by mělo být samozřejmostí vystavení kůže obličeje a končetin slunci několikrát týdně na 30 minut denně. V zimním období, kdy je méně slunečního svitu, je nutné zaměřit se na živočišné potraviny, které jsou sice menším, ale také důležitým zdrojem. Jsou to především tučné ryby, vaječné žloutky, játra a tučné mléčné výrobky.

Jak předcházíte nedostatku vitamínu D?

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Aneta Plchová

Zobrazit další články