2 jednoduché cviky, které okamžitě uleví ztuhlému krku. Masáž prostředníčku pomůže „těžkým případům“

Ať už vás bolest za krkem přepadla po dlouhé práci u počítače nebo po noci strávené v průvanu a v nevhodné poloze, tyto cviky vám od bolesti uleví.

bolest krku i Zdroj fotografie: iStock
                   

Krční páteř se skládá ze 7 obratlů a prostory mezi tuhými obratlovými kostmi jsou vyplněny měkkou chrupavkou, tzv. meziobratlovými ploténkami. Páteř je tedy střídavě tvořena tvrdými kostmi a chrupavkami. Jak vysvětluje odborná asistentka lékaře Erica Ramirez, PA-C, spaní v nepohodlné poloze může způsobit přetížení a natažení krčních svalů. Tuto bolest mohou pomoci zmírnit speciální cviky.

Bolest za krkem

Bolest za krkem je nejčastěji způsobena nesprávnou polohou při spánku, průvanem, ale i napětím a stresem. Může souviset i se stlačením nervů v této oblasti, v takovém případě se k bolesti přidává i brnění a necitlivost v pažích či ruce. Příznaky bolesti krku mohou zahrnovat:

  • Ztuhlý krk: Lidé s bolestí šíje často popisují pocit, že mají krk ztuhlý nebo zaseknutý. Bolest může někdy způsobovat snížený rozsah pohybu.
  • Ostrá bolest: Bolest za krkem může být pociťována jako ostrá nebo bodavá bolest, která se vyskytuje pouze v jedné oblasti.
  • Bolest při pohybu: Bolest šíje se často zhoršuje při pohybu, kroucení nebo natahování krční páteře, ať už ze strany na stranu nebo nahoru a dolů.
  • Vystřelující bolest nebo necitlivost: Bolest krku může vystřelovat do hlavy, trupu, ramen a paží. Pokud bolest krku zahrnuje útlak nervu, můžete pociťovat necitlivost, brnění nebo slabost v jedné z paží nebo v obou rukou. Bolest krku, která je způsobena skřípnutím nervu, se může projevovat jako pálivá nebo ostrá bolest, která začíná na krku a šíří se dolů po paži. Pokud se u vás tento příznak objeví, poraďte se s lékařem.
  • Bolest hlavy: Bolest, která začíná v krku, může také vyvolat bolest hlavy nazývanou cervikogenní bolest hlavy. Bolest krku s bolestí hlavy může být také příznakem migrény.
  • Bolest při pohmatu: Bolest krku se může zvýšit, pokud je vaše krční páteř palpována (fyzicky vyšetřována).
iZdroj fotografie: Depositphotos

Jak se zbavit bolesti

Pokud je bolest jen mírná, můžete prostě jen počkat než odezní. Pomoci může též lokální krém proti bolesti, protahovací cviky, masáž či samomasáž, například pomocí tenisového míčku. Pokud je oblast velmi citlivá na dotek vyzkoušejte následující cviky.

Cvičení 1

Jemně masírujte prostředníček pravé ruky, začněte od špičky a postupně se přibližujte k jeho základně. Masírujte prostředníček pravé ruky lehkými plynulými tahy od špičky směrem dolů. Prostředníček je prodloužením srdečně-cévního meridiánu, a proto stimulace jeho aktivních bodů pomáhá zlepšit krevní oběh. Masáž provádějte 3 minuty.

Cvičení 2

Když bolest mírně ustoupí, jemně poklepejte na body na linii od okraje vlasů na zátylku ke středu ramene. Dělejte to třemi prsty: ukazováčkem, prostředníčkem a prsteníčkem po dobu 2 minut.

Jak předcházet bolesti za krkem

Bolest za krkem je většinou spojena se špatným držením těla v kombinaci s opotřebením souvisejícím s věkem. Abyste  bolestem předešli, snažte se držet hlavu rovně a svaly nepřetěžovat. Pomoci vám mohou některé jednoduché změny v každodenní rutině:

  • Správné držení těla: Při stání a sezení dbejte na to, aby ramena byla v přímce nad boky a uši přímo nad rameny. Při používání mobilních telefonů, tabletů a jiných malých obrazovek mějte hlavu vzpřímenou a držte zařízení rovně, místo abyste ohýbali krk a dívali se na zařízení dolů.
  • Časté přestávky: Pokud cestujete na delší vzdálenosti nebo pracujete dlouho u počítače, vstaňte, rozhýbejte se a protáhněte si krk a ramena. Upravte si stůl, židli a počítač tak, aby byl monitor ve výšce očí. Kolena by měla být o něco níže než boky. Používejte područky židle.
  • Nenoste tašky přes rameno: Vyvarujte se nošení těžkých tašek s popruhy přes rameno. Jejich váha může namáhat krk.
  • Spěte ve zdravé poloze: Hlava a krk by měly být v jedné rovině s tělem. Pod krk používejte malý polštářek. Zkuste spát na zádech se stehny vyvýšenými na polštářích, což vyrovná svaly páteře.
  • Zůstaňte aktivní: Pokud se málo hýbete, zvyšte úroveň své aktivity.

Co pomáhá na bolest za krkem vám?

Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Autor článku

Klára Sladká

Zobrazit další články