Běžte si natrhat jitrocel, výtažek z něj má pozitivní vliv na vaší hmotnost

Jitrocel indický poskytuje světu psyllium, konkrétně se jedná o druh vlákniny, která pomůže s vylučovacími potížemi i pocitem sytosti.

psyllium - jitrocel i Zdroj fotografie: Flickr
                   

Možná jste ještě neslyšeli o psylliu. Ale je to škoda. Jedná se o přírodní látku, která se získává z vyčištěných semen jitrocele indického. Nejčastěji je psyllium využíváno v Indii, kde má dlouhou tradici. Ajurvédská medicína ho využívá již přes 2 000 let. Jeho hlavním přínosem je velké množství rozpustné vlákniny i nízká kalorická hodnota. Právě díky těmto skutečnostem je psyllium velice vhodné při snižování tělesné hmotnosti i při problémech s vyprazdňováním.

Jak psyllium funguje

Psyllium je možné sehnat ve většině lékáren i v prodejnách se zdravou výživou či doplňky stravy. Vláknina obecně je složka potravy, která je pro tělo prakticky nestravitelná. Díky tomu projde trávicím traktem, zvyšuje se náplň střev a tím jsou střeva povzbuzena k činnosti. Konkrétně psyllium má schopnost na sebe navázat vodu, čímž několikanásobně zvětší svůj objem. Tím jeho konzistence přechází do podoby gelu a tím změkčuje stolici. Střeva na to reagují zvýšeným pohybem. Vláknina na sebe může navázat také toxiny a se stolicí je vyloučit z těla.

Účinky

  • snižuje hladinu cholesterolu
  • pomoc při snižování tělesné hmotnosti
  • pomáhá při problémech s vyprazdňováním – zvětšuje objem stolice a změkčuje ji (vhodné při zácpě, hemoroidech, v těhotenství i při průjmu)
  • pročišťuje střeva od zbytků potravy – podpora zdravého střevního mikrobiomu
  • slouží jako prevence proti rakovině tlustého střeva
  • zpomaluje vstřebávání sacharidů, tuků i bílkovin
balení psyllia iZdroj fotografie: Flickr
Psyllium – vláknina, která pomůže s hubnutím

Kdy a pro koho je psyllium vhodné

Vzhledem k tomu, že se jedná o druh vlákniny, tak ho ocení všichni, jejichž jídelníček je na vlákninu chudý. Vláknina je obsažena v ovoci, zelenině, vločkách, obilovinách (zejména v celozrnné mouce, ale i v bramborách a luštěninách. Jedná se vždy pouze o potraviny rostlinného původu. Stejně tak psyllium ocení i lidé s nedostatkem pohybu či sedavým zaměstnáním, jelikož jejich střeva jsou pomalejší. Vhodná je konzumace i pro ženy v těhotenství.

Psyllium a hubnutí

V poslední době je jeho užívání oblíbené při hubnutí. Hned několik výzkumů prokázalo, že díky psylliu lidé snadněji zredukovali svou hmotnost. Ale i v tomto případě je nutné zmínit, že samotné užívání vás určitě nezbaví přebytečného tuku, není to kouzelný proutek. Na druhou stranu jeho užívání vám přinese pocit sytosti a tím pádem sníte méně jídla, a tudíž i méně kalorií. Psyllium nemá žádná omezení v době užívání, jelikož se jedná o dobrý zdroj vlákniny, kterou tělo potřebuje každý den.

Máte zkušenosti s konzumací vláknin pomocí doplňků?

Zdroj: Zdravě
Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Zobrazit další články