Noční osvětlení a záření z monitorů zvyšuje riziko rakoviny prsu a prostaty, potvrdila rozsáhlá vědecká studie

To, že spánek před zapnutou televizí není příliš kvalitní, asi nikoho nepřekvapí. Studie však ukazují, že světlo v noci škodí lidskému organismu více, než byste čekali.

Mladý pár s mobilem v posteli i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Mnoho lidí trpí poruchami spánku a i přesto, že stráví v posteli i 8 a více hodin, probouzejí se unavení. Jak vysvětluje zkušená lékařka Stacy Sampson, D.O., s nekvalitním spánkem či spánkem v nevyhovujícím prostředí souvisí i mnoho zdravotních obtíží, jako jsou například deprese, úzkostné stavy, zrychlený tep a zvýšená inzulinová rezistence. Novější výzkumy nyní naznačují, že vaše noční návyky mohou zapříčinit i cukrovku a rakovinu.

Narušení cirkadiánního rytmu a světlo

Většina lidí už slyšela, že kontrola telefonu před spaním a přítomnost modrého světla blokují spánkový hormon melatonin. Můžete mít tak problémy s usínáním či kvalitou spánku. Současné výzkumy však ukazují, že i malé množství tlumeného světla v noci z televize nebo noční lampičky může mít také nepříznivé důsledky a způsobit zdravotní potíže, které nesouvisí přímo se spánkem.

Stručně řečeno, jakékoli vystavení světlu v noci naruší váš cirkadiánní rytmus, což znamená, že biologické hodiny ve vašich buňkách nejsou schopny udržet synchronizaci s cykly světlo-tma, které jsou vytvářeny pohybem naší planety. Nové studie spojují vystavení tlumenému světlu v noci s kardiovaskulárními problémy, cukrovkou, obezitou, stresem, úzkostí a mnoha dalšími potížemi.

Noční osvětlení a rakovina

Několik studií z posledního desetiletí naznačuje, že moderní praxe, kdy je naše tělo v noci vystaveno umělému světlu, zvyšuje riziko vzniku rakoviny, zejména u rakoviny, která ke svému růstu potřebuje hormony (např. rakovina prsu a prostaty). U žen, které pracují na noční směny, a v noci tak tráví čas pod umělým osvětlením, byl prokázán vyšší výskyt rakoviny prsu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nová potvrzující studie

Rozsáhlá studie 164 zemí nyní přidává další důkaz, který poukazuje na celkové světelné znečištění. Studie, kterou provedl epidemiolog z Connecticutské univerzity Richard Stevens a jeho kolegové z Haifské univerzity, ukázala, že vyšší úrovně nočního osvětlení na úrovni populace jednotlivých zemí jsou spojeny s vyšším výskytem rakoviny prsu.

Test citlivosti ukázal 30-50 % zvýšení rizika rakoviny prsu v zemích s nejvyššími a nejnižšími úrovněmi nočního osvětlení. Jedná se však jen o typy rakoviny, spojené s hormony. U žen totiž nebyla zjištěna žádná podobná souvislost mezi nočním osvětlením a výskytem rakoviny plic, kolorekta, hrtanu nebo jater, která není závislá na hormonálních látkách.

Jak se chránit

Tento problém je běžnější, než si možná myslíte, a studie uvádějí, že 40 % populace spí buď s rozsvícenou noční lampičkou nebo se zapnutou televizí. Pokud se chcete chránit před riziky, které tento zvyk přináší, není nic jednoduššího, než si osvojit lepší spánkové návyky a učinit několik změn ve své večerní rutině.

  • Buďte důslední. Každý večer choďte spát ve stejnou dobu a každé ráno vstávejte ve stejnou dobu, a to i o víkendech.
  • Dbejte na to, aby vaše ložnice byla tichá, tmavá, klidná a měla příjemnou teplotu.
  • Odstraňte z ložnice elektronická zařízení, jako jsou televizory, počítače a chytré telefony.
  • Před spaním se vyhněte velkým jídlům, kofeinu a alkoholu.
  • Dopřejte si trochu pohybu. Fyzická aktivita během dne vám může pomoci snadněji usnout v noci.

Jaká pravidla či návyky ohledně spánku dodržuje vy?

Zdroj: Healthine
Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Klára Sladká

Zobrazit další články
DámskýDeník
DámskýDeník
Folklorní tanečníci v krojích zaskočili porotu, když začala hrát skladba od Michaela Jacksona. „Každý to bude chtít tančit,“ prohlásil Slávik
Události247
Události247
Špatná zpráva pro Putina: Tisíce Rusů si dobrovolně volají s Ukrajinci a prosí je o pomoc
VědaŽivě
VědaŽivě
Proč je ženám pořád zima? Pro zimomřivost je více předpokladů, problém spočívá v hormonech
adbz
adbz
Luštěniny ani kyselé zelí nemusí nadýmat. Klíč je ve správné přípravě