Jak ze spánku vytěžit maximum všech možných benefitů a proč je pro nás ve skutečnosti tak důležitý?

Pokud srovnáme všechny živočichy na světě, lidé se mimo jiné liší jedním smutným faktem. Úmyslně si zkracují spánek, aby měli více času na jiné věci.

i Zdroj fotografie: Unsplash
                   

Dnešní svět nasadil laťku hodně vysoko, co se týče rychlého životního stylu. Čtyřicet hodin spánku během pracovních dnů bývá pro mnoho lidí nedosažitelným snem. Hodně z nich má totiž náročnou práci a nejen to. Přičtěme k tomu péči o domácnost a děti, nějaký ten volný čas (který také není samozřejmostí) a na spánek nám toho moc nezbyde. To je ovšem špatně, jelikož dlouhodobý nedostatek spánku může způsobit zdravotní potíže.

Bojujte za svůj čas na odpočinek

Některé z nejčastějších psychických problémů – úzkosti, deprese a přemíra stresu – jsou úzce spojovány s nedostatkem spánku. Jestliže se ochuzujete o patřičný odpočinek, připravujte si půdu pro mnoho dysfunkcí a potíží. Vaše tělo potřebuje spánek, aby mohlo správně regulovat všechny buněčné procesy. Celých 70–80 % lidí s úzkostnými poruchami uvádí potíže se spánkem. Zároveň mnoho osob se spánkovými poruchami trpí úzkostmi.

iZdroj fotografie: Unsplash

V jednom experimentu skupina účastníků zůstala na noc v laboratoři. Zatímco jedna polovina spala, druhá byla nucena zůstat celou noc vzhůru. Ráno všem pustili emotivní video. Z dotazníků, které následně vyplnili, vyplynulo, že úzkost nespících byla vyšší až o 30 %.

Nicméně k jejímu nárůstu může přispět už menší nedostatek spánku, například pokud namísto osmi hodin spíte jen pět. Vědci při dalším experimentu také analyzovali mozkovou aktivitu. Díky tomu zjistili, že po noci špatného spánku pro vás bude větší problém zvládat své emoce.

Telefony na noc odložte

Ze všech zjištění vyplývá, že nedostatečný spánek není jen příčinou ke vzniku úzkostí, ale také důvodem, proč nadále přetrvávají. Když je jakkoliv narušován, duševní rovnováha se neobnoví tak, jak má. Vyhrazení si dostatku času pro spánek je tedy jedna věc, druhá je ovšem usínání. To nám umožňuje hormon zvaný melatonin. Vytváří pocit ospalosti, který nám signalizuje, že je čas na spánek. Jeho správná tvorba závisí na světle.

iZdroj fotografie: Unsplash

Jednoduše řečeno, jakmile je tma, bude se vám usínat lépe. Právě z tohoto důvodu se nedoporučuje před spaním trávit čas na mobilním telefonu. Vyzařuje totiž modré světlo, které produkci melatoninu značně omezuje. Pokud spíte v místnosti s elektronikou, bude se vám spát o to hůře.

Zdroj: Psychologytoday

Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Zobrazit další články
DámskýDeník
DámskýDeník
Kvůli vysokému tlaku a cholesterolu musela změnit životní styl. Ve svých 76 letech má lepší postavu než kdejaká třicítka
Události247
Události247
Stát přidá důchodcům za každé vychované dítě 500 korun, pouze ale jednomu z rodičů. Odborníci očekávají soudní tahanice
VědaŽivě
VědaŽivě
Co říkají Mormoni o stvoření světa a na čem jsou jejich teorie o vzniku založeny
adbz
adbz
Jak v obchodě vybrat ten nejlepší meloun? Řiďte se jednoduchým pravidlem a už nikdy neodnesete zkažený či nedozrálý kus