Odborník na výživu tvrdí, že toto jídlo je dar. Tuto pochoutku byste měli konzumovat co nejčastěji

Orgánové maso, jako například kuřecí játra, má rozhodně co nabídnout. Léčí anémii, chrání před rakovinou i osteoporózou. Dopřejte si alespoň porci týdně.

smažená kuřecí játra i Zdroj fotografie: Freepik
                   

Vnitřnosti jsou oproti svalovině často přehlíženým masem. Mnoho lidí je neprávem považuje za podřadné či odpadní maso, někteří dokonce za nezdravé až nebezpečné potraviny. Odborníci na výživu z NorthStarBison však tvrdí, že opak je pravdou. Vnitřnosti, v tomto konkrétním případě kuřecí játra, obsahují ohromné množství živin a měli byste je konzumovat mnohem častěji.

Kuřecí játra jsou jednou z nejvýživnějších potravin vůbec

Jak jsme již dříve na JakZdravě psali, kuřecí játra jsou skutečnou superpotravinou. Obsahují ohromné množství živin, například bílkovin mají více než kuřecí prsa. Je v nich také hodně kyseliny listové, která je nesmírně potřebná při vývoji plodu, vitamínu B, železa a zinku, které jsou nezbytné pro správnou funkci imunitního systému. Vitamín B je důležitý také pro mozek a celou nervovou soustavu.

I kuřecí stehna mají co nabídnout: Kolagen v chrupavkách podpoří zdraví pokožky

Mimo to obsahují také vitamín A (ve skutečnosti jsou nejlepším živočišným zdrojem tohoto vitamínu), který je potřebný pro oči a bílé krvinky. Vědecké studie navíc vitamín A spojují s nižším rizikem vzniku rakoviny. Játra jsou bohatá také na vitamín C, draslík, fosfor a měď.

Kuřecí játra mají pozitivní vliv na zdraví

I jen občasnou konzumací jater získáte mnoho zdravotních výhod. Pouhá jedna porce totiž obsahuje všechny výše zmíněné živiny v dostatečném množství, aby pokryly denní potřebu dospělého člověka. Tím však rozhodně nekončíme. Jak už jsme na JakZdravě několikrát zmiňovali, kuřecí játra vám mohou pomoci při mnoha zdravotních obtížích. Pomáhají předcházet anémii, problémům s krevním oběhem i pamětí.

únava anémie - unavená žena si podpírá hlavu iZdroj fotografie: Pixabay
Kuřecí játra pomáhají předcházet anémii a únavě

Lékaři z WebMD dodávají, že kuřecí játra také:

  • Zlepšují zdraví kostí: Vitamín K, který játra obsahují, podporuje vstřebávání vápníku, který je pro zdraví kostí nezbytný. Vitamín K navíc snižuje riziko degenerativních chronických onemocnění, jako je například osteoporóza.
  • Mají pozitivní vliv na mozek: Játra jsou skvělým zdrojem vitamínu B12. Ten je spojován s kognitivními funkcemi, obzvláště chápáním, pamětí či s náladou – pomáhá dokonce předcházet depresivním stavům a podrážděnosti.

Ani s játry to není dobré přehánět

Jak se říká, dobrého pomálu. Kuřecí játra rozhodně nemusíte konzumovat denně, bohatě postačí, když si na nich pochutnáte jednou týdně. Jejich přehnaná konzumace s sebou nese riziko vyššího cholesterolu, protože jej samy obsahují poměrně velké množství. Tím, že jsou bohatá na vitamín A, může jejich nadměrná konzumace způsobit přesycení těla tímto vitamínem. 

Jak přirozeně snižovat hladinu svého cholesterolu

Předávkování se projevuje zvracením, bolestmi hlavy, podrážděností a ospalostí a může vyústit v nebezpečný stav. Pokud navíc jíte játra z velkochovů, kdy zvířata dostávala preventivně antibiotika, můžete být následně rezistentní a léky nemusí zabírat tak, jak by měly. Pokud však budete jíst játra střídmě, získáte všechny výhody, které z jejich konzumace plynou a žádných vedlejších účinků se nemusíte obávat.

Trik, aby játra nezhořkla

Mnoho lidí nejí játra hlavně proto, že nevědí, jak je správně připravit. Pamatujte, že játra se musí solit až když jsou hotová, aby neztvrdla. Pokud vám játra při přípravě zhořknou, namočte je 20 minut před vařením do jablečného octa, ten hořkost vytáhne a vy se tak nepříjemné pachuti zbavíte.

Jak často jíte kuřecí játra vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
147 lidí právě čte
Autor článku

Klára Sladká

Zobrazit další články