Konec zánětům i zažívacím potížím, poradí si s nimi jediná surovina

Slovenský národní poklad, který je v Česku často opomíjen. I tak by se dala charakterizovat jedna z nejzdravějších potravin na světě, brynza.

brynza i Zdroj fotografie: Freepik
                   

Brynza je čerstvý ovčí sýr, který je nabitý zdraví prospěšnými látkami. Jedná se o skutečnou probiotickou bombu, která podpoří zdraví vašich střev a imunitní systém. Obsahuje však i velké množství vitamínů, minerálů a dalších prospěšných látek. Podá vám tak pomocnou ruku při řešení obrovského množství zdravotních problémů. Pokud tedy brynzu nejíte, rozhodně byste ji měli vyzkoušet a zařadit ji do svého jídelníčku.

Podle vědeckých studií prospívá brynza hlavně střevům a imunitě

Podle vědeckých výzkumů obsahuje brynza hned několik druhů (minimálně 13) zdraví prospěšných bakterií, nejčastěji z řádu laktobacilů, což je řádově více než například v acidofilním mléce. Tyto bakterie jsou navíc přítomny v naprosto ohromujícím množství (cca 1 miliarda jednotek na gram, jogurty obsahují jen desítky milionů). Vědci se proto domnívají, že se jedná o druh sýra, který je velmi prospěšný pro střevní mikroflóru. O skvělých přírodních zdrojích probiotik jsme pro vás již na JakZdravě psali, ale brynza je pravděpodobně všechny hravě překoná.

Bakterie mléčného kvašení izolované z brynzy navíc vykázaly značnou antimikrobiální aktivitu, kdy působily proti mnoha škodlivým bakteriím, zejména listeriím, salmonele a streptokokům. Další studie potvrdily i jejich pozitivní vliv na krevní tlak a cukr, hladinu cholesterolu, zažívací potíže, zánětlivé procesy a podporu hubnutí. Mohla by být velmi prospěšná i při onemocněních, jako je osteoporóza, protože zvyšuje hustotu kostí. Působí preventivně proti rakovině tlustého střeva a ateroskleróze.

Brynzu si mohou dopřát i lidé s intolerancí laktózy

Stejně jako například kefír, který jsme na JakZdravě již několikrát zmiňovali, i brynza patří k těm několika málo mléčným výrobkům, které si mohou dopřát i lidé, kteří laktózu jinak špatně snáší. Jak vysvětlují redaktoři slovenského magazínu NajMama, při zpracování brynzy se problematická laktóza ztrácí, pokud ji navíc ještě tepelně upravíte, neměly by s ní mít problém ani malé děti s alergií. Vařením sice přijdete o některé její přínosy, ale některé živiny a hlavně vápník, v ní zachovány zůstanou.

intolerance laktózy iZdroj fotografie: Depositphotos
Brynzu si mohou dopřát i lidé, kteří trpí intolerancí laktózy

V ideálním případě ale kupujte brynzu čerstvou, z nepasterizovaného či netermizovaného ovčího mléka, protože takto vyrobená brynza sice má delší trvanlivost, ale jak vysvětlují redaktoři ze SenzaMedical, tyto procesy prospěšné bakterie v brynze nenávratně zničí.

Brynza nepatří jen do halušek

Když se řekne brynza, jako první se vám asi vybaví typické brynzové halušky. Rozhodně však nemusí zůstat jen u nich. Z brynzy totiž jednoduše připravíte i jiné pokrmy. Skvěle se hodí do salátů, slaných palačinek, ke kuřecímu a jehněčímu masu, na základ různých dipů či pomazánek. 

Imunitní systém obrní správné potraviny. Sázkou na probiotika a vitamín C nelze prohloupit

Základní brynzovou pomazánku vyrobíte z obyčejného másla a brynzy, kdy stačí máslo vyšlehat a pomalu do něj zapracovat brynzu. Chuťově je velmi výrazná, nenatírejte ji tedy na pečivo větší vrstvu. Z této základní pomazánky pak snadno vytvoříte další varianty prostým přidáváním ingrediencí, skvěle se hodí například zakysaná smetana a pažitka nebo jemné pomazánkové máslo a sladká červená paprika.

Jaký je váš oblíbený recept s brynzou?

Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Klára Sladká

Zobrazit další články